Tänavafotograafia on avastamise, värskete vaadete ja unikaalsete hetkede leidmise igapäevane teekond.
Kõik fotod Tomas Wikers | @tomaswikers
Alustuseks mõni sõna kaamera valimisest
Tänavafotograafias on oluline keskkonnaga sulanduda ja mitte endale tähelepanu tõmmata. Kasutan tihtipeale kompaktkaamerat Ricoh GR III või peeglita kaamerat Fujifilm X-Pro2 koos Samyang 12mm f/2 NCS objektiiviga. 23 mm või 35 mm fookuskaugusega objektiive või selliste objektiividega kompaktkaameraid ongi tihti seostatud just tänavafotograafiaga. Nende kaameratega on mugav tänaval pildistada ja neid on kerge kaasas kanda. Plussiks on veel ka see, et inimesed arvavad, et olen kõigest turist ja jätavad mu rahule. Mõnikord kasutan ka oma Rolleiflex kaamerat, mis on suurepärane vestluse alustamiseks, sest paljude inimeste jaoks on vintage analoogkaamerad põnevad.
1. Pildistamiseks vajalikku ainest leidub kõikjal
Tänavafotograaf ei pea tingimata pildistama üksnes tänaval või linnakeskkonnas. Huvitavaid ja lõbusaid seiku võib esineda kõikjal, kus inimesed koos käivad – pargis, kohvikus või isegi juuksurisalongis. Peatuge mõneks hetkeks ja vaadake ringi, kas ümbruses juhtub midagi põnevat. Kui ei, siis liikuge edasi ja proovige mõne teise koha peal uuesti ning tulge vajadusel hiljem tagasi.
2. Olge alati ühe sammu võrra ees
Fotograafias on oluline oskus näha kõike, mis teie ümber toimub, kuid tänavafotograafias peate olema ka osa situatsioonist juba enne, kui see reaalselt aset leiab. Huvitavad momendid juhtuvad ootamatult, mistõttu peate alati valmis olema. Veenduge, et kaamera säriaeg, ava, tundlikkus ja fookuspunkt oleksid korrektselt seadistatud, et saaksite vajadusel lihtsalt kaamera silma ette tõsta ja foto ära teha.
Kui näete midagi huvitavat toimumas ning hakkate alles siis närviliselt kaamerat paika seadistama, magate kahjuks olulise hetke maha. Tänavafotograafias on teil vaid mõni sekund aega, et teha otsus ja olla valmis pildistama. Tavaliselt seadistan ava vahemikule f/5.6-8 ja sean fookuspunkti vahemikule 3-4 meetrit kuni lõpmatus. Samuti on mul mõned eelnevalt seadistatud tänavafotode jaoks ideaalsed režiimid, kuid tihtipeale pildistan ka programmirežiimis, et muuta kogu protsess kiireks ja lihtsaks.
3. Kasutage tausta nutikalt enda jaoks ära
Postreid ja seinamaalinguid saab kasutada lugu ilmestava taustana. Samas vältige taustal olevaid häirivaid elemente, nagu postid, puud või tänavasildid, mille puhul võib jääda mulje nagu kasvaksid need välja inimeste peadest.
4. Olge kannatlik
Mõnikord peate õnnestunud pildi saamiseks väga kaua ootama. Valige keskkonnast mingi teema, isik või valguslaik, millel on suurepärase pildi saamiseks potentsiaali ning asuge diskreetselt jälgima. Vedamise korral juhtub lõpuks midagi huvitavat ja teie ootus saab kuhjaga tasutud.
5. Pildistage liikumise pealt
Foto ei pea alati olema terav. Liikumise hägususega fotodel on tihtipeale isegi teatud poeetilisust, sest kõik detailid pole superselged. Liikuvaid objekte pildistades rakendage kaasavedamistehnikat (panning) ning samaaegselt ka pikemat säriaega, näiteks 1/15 sekundit. Nii muutub taust uduseks, kuid pildistatav objekt jääb üsnagi teravaks.
6. Kummarduge ette
Sirgetel jalgadel pildistamine ei anna teile tihtipeale parimat perspektiivi. Madalam kaameranurk võimaldab aga pildistamiseks valitud isikuga paremini tutvuda ja suhelda. Ettepoole kummardudes või pisut külje peale kallutades saate palju huvitavama kompositsiooni. Niimoodi on lihtsam vältida ka taustal olevaid häirivaid elemente.
7. Valgus ja vari
Õige valgus on fotograafias äärmiselt oluline. Päikesetriibud ja varjud võivad osutuda imeilusateks kompositsiooni elementideks ja anda palju juurde nii suunatajule, kui ka foto emotsioonile. Võtke julgelt aega, et proovida erinevaid seadistusi ja veenduda, et saate ideaalselt sobiva pildi ning teie enda vari ei jää fotole näha. Tihtipeale on pildistamiseks parim valgus hommikul ja hilisel pärastlõunal. Õhtuvalgus ja pilvine ilm on suurepärane kooslus ilusate värvide välja toomiseks. Ereda keskpäevase päikesevalguse käes tuleks pildistada vaid siis, kui kaamera ette jäänud isik või objekt sellest kuidagi kasu saab. Siiski veenduge, et teie enda vari pildile ei jääks!
8. Mustvalge või värviline pilt
Värvilised pildid on parimad üksnes juhul, kui värvil on kompositsiooni juures eriline roll. Mustvalge pilt rõhutab aga sisu ja sunnib vaatajat enam pildil olevat motiivi otsima. Tavalise seadistusega pildistades saate hiljem valida, kas foto näeb parem välja värvilise või mustvalgena. Viimast varianti eelistades on oluline pilti hiljem arvutis selliselt töödelda, et valgus, varjud, kontrastid ja halltoonid soovitud kujul esile tuleksid.